torsdag 7. august 2014

Løpehelg i Sverige


Klar for løpehelg i Sverige

Etter snart tre uker med konkurransefri er det på tide og smette på seg et startnummer igjen. Denne gangen er det ikke mindre enn tre løp i de svenske skoger som står for tur: Ottfjallet Opp i dag, Inov8 sprinten i morgen og AXA Fjellmaraton lørdag.

Bilde fra AXA fjellmaraton i fjor:
 

Ottfjallet opp er et godt gammel dags motbakkeløp med 680 høydemeter fordelt på 6 km kupert terreng. Det blir et raskt løp, så jeg håper farta fortsatt er på plass..

Inov8- Sprinten er et nytt konsept med terrengløping i ei løype på 400-500 meter, som avsluttes i motbakke. Det gjennomføres først en prolog, deretter avgjøres løpet i heat (kvart, semi. og finale) på fire løper i hvert heat. Her tror jeg nok hastigheten blir et problem for meg, men det blir kjempe moro og prøve noe nytt!

AXA Fjellmaraton er Sveriges desidert største fjell-/terrengløp! Hundrevis av deltagere og fulltegnet på få timer umiddelbart etter åpning av påmelding. Jeg var med for første gan i fjor.
Løypa er 43 km med 1800 høydemeter opp og ned. Terrenget er svært variert med sti, myr, traktorvei og planker. Blir det vått, blir det glatt! Jeg vurderer pigger i skoene…

Selv om det er litt mye skog i løypa for en som er oppvokst i Nord Troms hvor skog, tang og tare grensa er høvelig på samme nivå synes jeg absolutt AXA Fjallmarthon er verdt et nytt besøk i år. Organiseringen av løpet før, underveis og etter var virkelig imponerende bra. Og bankettmiddagen, tilberedt av de Svenske OL- kokkene,  sitter enda friskt i ganen!

I fjor hadde jeg et godt løp og ble nummer to drøye  to minutter bak bak Anders Kleist. Vi løp begge godt under den gamle løyperekorden.

Anders ble dessverre skadet under løpet i fjor og måtte i vår operer ankelen, han kan derfor ikke løpe i år. - Det er leit, for jeg hadde likt en sjanse til å revansjere tapet fra i fjorJ
MEN konkurransen blir garanter hard i år også, selv uten Anders på startstreken! 

Forberedelsene til dette løpet har vært optimale; jeg har fått lagt inn noen skikkelige kvalitetsøkter i min spesialdesigna testløype på Finnsnes;) Og det har blitt noen flott lange løpeturer på Senja. Jobb og familie har det også blitt tid til, så nå ligger alt til rette for ei god løpe helg! 

Bilde fra Nord Senja ved Breitinden:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar